مجله خبری پوست مو زیبایی لاغری زیباچه

۵ مطلب در تیر ۱۳۹۹ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

گزنه گیاهی تک پایه و چند ساله است که در مناطق وسیعی از دنیا میروید. خواص دارویی فراوان این گیاه توجه انسان را از قدیم الایام در جوامع مختلف به خود معطوف کرده است.

پراکندگی جغرافیایی در ایران: ییلاقات اطراف تهران، شمیرانات و در دامنه‌های البرز، زنجان، کندوان، پل زنگوله، در مناطق شمالی در مازندران و گیلان در هرزویل و جنگل نور، عمارلو، راه کبوتر چاک به زردچیان، رودبار، آستارا، بندرگز و دردامنه‌های سهند، همچنین در دامنه‌های کوه‌های قافلانکو و بزگوش مراغه و میانه، زنقاب، دیلمان، ارسباران، لرستان در کنار رودخانه کشکانو استان همدان، دامنه های کوه الوند و منطقه سرمشهد کازرون و فراشبند و کوه‌های اشکان ممسنی در استان فارس به طور خودرو دیده می‌شود.

گزنه گیاهی با خواص فراوان

کاربردهای عمومی

گزنه خنجری صدها سال است که برای درمان دردهای عضلانی و مفاصل دردناک، اگزما، آرتروز، نقرس و کم خونی استفاده می شود. امروزه بسیاری از آن برای درمان مشکلات ادراری در مراحل اولیه بزرگی پروستات استفاده می کنند. (بزرگی خوش خیم پروستات یا BPH)

در یافته های باستان شناسی پارچه بافته شده از الیاف گزنه در مکانهایی به قدمت دوران برنز دیده شده است. همچنین در پارچه های پوشاک، پارچه بادبان، شبکه های ماهیگیری و کاغذ توسط جوامع قدیمی  پیدا شده است.

گزنه گیاهی با خواص فراوان

میلارپا، زاهد و بزرگ مقدس تبتی، مشهور بود که با گذشتن از همه چیز جز خوردن گزنه، چند دهه مدیتیشن انفرادی کرد و زنده ماند و مو و پوستش سبز رنگ شد و تا سن ۸۳ سالگی زندگی کرد.

گزنه که به زبان بلغاری و اسلوونیایی kopriva خوانده می شود و به زبان رومانیایی urzica و ماده ای غذایی محسوب میشود که در سوپ، املت، بنیتسا (نوعی نان شیرینی)، پوره و سایر غذاها استفاده میشود. در مازندران و شمال ایران ، با استفاده از این گیاه یک آش تهیه می شود که در مراسم چهارشنبه سوری خورده میشود. از گزنه در روشهای سنتی برای تهیه چای گزنه ، آب میوه و نوعی آبجو استفاده میشود و برای حفظ و نگهداری پنیر دانمارکی کرن یار هم از گزنه استفاده می کنند.

گونه های اورتیکا (گزنه) به صورت گیاهان علفی چند ساله،  به صورت درختچه  رشد می کنند. بسته به نوع محل و وضعیت تغذیه ای میتوانند به ارتفاع ۳۰۰-۱۰ سانتی متر برسند. گونه های چند ساله،، ریزوم (ساقه ماندگار و زایا) زیرزمینی دارند. برگ های سبز پرزهای محکمی دارند که برای برخی افراد ایجاد خارش کرده در برخی واکنش های حساسیتی شدیدی هم ایجاد میکند.

گیاه گزنه شامل طیف گسترده ای از ترکیبات است. برخی از ویتامین ها و مواد معدنی ضروری مانند منیزیم (که به خودی خود خاصیت شگفت انگیزی در برابر ریزش مو دارد)، ویتامین C، ویتامین B، ویتامین K، پتاسیم، سیلیس و کلسیم به شدت در برگ های گزنه، ریشه ها و ساقه وجود دارد. این ماده همچنین دارای منبع غنی آهن و اسید امگا ۳ است.

از برگ گیاه گزنه برای درمان و رفع آلرژی استفاده می شود. اعتقاد بر این است که مصرف برگ گزنه قبل از غذا می تواند حساسیت های غذایی را درمان کند. گزنه دارای خواص آنتی هیستامینی است که در برابر حساسیتهای موجود در بدن مثل رینیت آلرژیک تاثیر مثبتی دارد. برگهای گزنه در درمان آلرژی های فصلی، تب یونجه، سرفه، عطسه، کهیر و آسم مفید هستند.

گزنه به طور گسترده ای مورد مطالعه قرار گرفته است و در درمان بیماری آلزایمر، آرتروز، عفونت مثانه، برونشیت، بورسیت، التهاب  لثه، نقرس، سنگ کلیه، لارنژیت، مالتیپل اسکلروزیس، سندرم پیش از قاعدگی، بزرگ شدن پروستات و تاندونیت تاثیر خود را نشان داده است. از گزنه  برای بهبود ظاهر مو هم استفاده شده است.

در زیر برخی از مزایای فوق العاده گزنه برای موها توضیح داده شده است

ریزش مو را درمان می کند

استفاده از گزنه یکی از قدیمی ترین روش های درمانی برای مبارزه با ریزش مو است. دم شده گزنه و چای را می توان برای درمان ریزش مو مصرف کرد. یک ماساژ پوست سر با استفاده از روغن گزنه جهت ریزش مو موثر است.

گزنه گیاهی با خواص فراوان

گزنه به رشد مجدد مو کمک می کند:

گزنه نه تنها به مبارزه با ریزش مو کمک می کند بلکه به رشد مجدد مو نیز کمک می کند. برگ های گزنه سرشار از سیلیس و گوگرد است. این  مواد کمک می کنند تا موها شاداب تر و سالم تر دیده  شوند. شستشوی موها با عصاره گزنه و آب باعث رشد مجدد موهای از دست رفته و همچنین ترمیم رنگ موها می شود.

گزنه گیاهی با خواص فراوان

درمان شوره سربا گزنه

ماساژ پوست سر با روغن نارگیل یا روغن خردل مخلوط شده با برگهای گزنه خشکی و شوره سر را یک شبه درمان کرده و برای درمان شوره سر موثر است.

مزایای یادشده به توانایی گزنه در مقابله با ریزش مو تاکید میکند. بسیاری از تحقیقات به پتانسیل گزنه برای تحریک رشد مو و ترویج رشته های موهای سالم تر و ضخیم تر اهمیت داده اند.

برای مطالعه مطلب کامل بر روی ریزش مو کلیک کنید.

  • مجله خبری پوست مو زیبایی لاغری زیباچه
  • ۰
  • ۰

فاکتورها و عوامل گوناگونی در زیبایی ظاهر و صورت افراد نقش دارند. یکی از فاکتورهای اصلی در این زمینه بهره مندی از موهای سر و ابروی پرپشت و زیبا است. با این وجود امروزه به علل مختلفی امکان دارد که  افراد دچار ریزش مو در سر یا در ابروهای خود باشند این امر باعث نگرانی و کاهش اعتماد به نفس آن ها می شود.

ما در این مقاله قصد داریم که به ریزش موی سکه ای و علل ریزش موی ابرو و نحوه درمان آن بپردازیم. در این مقاله با به روزترین متدهای درمان انواع ریزش مو آشنا خواهید شد و پاسخ بسیاری از سوالات خود را در این زمینه دریافت خواهید نمود. با ما همراه باشید.

علت ریزش موی ابرو و نحوه درمان آن

ریزش مو سکه ای

آلوپسی آرئاتا یا ریزش مو سکه ای یک بیماری خود ایمنی است. سیستم ایمنی به اشتباه بخشی از بدن را به عنوان عاملی خطرآفرین تشخیص می دهد و به آن حمله می کند. ریزش مو سکه ای فولیکولهای مو را هدف قرار می دهد و باعث می شود که رشد موها مختل شده یا تولید آن ها متوقف شود.

انواع مختلفی از آلوپسی وجود دارد که عبارت هستند از:

  • آلوپسی آرئاتا یا ریزش مو سکه ای که باعث ایجاد نقاط ریزش مو به شکل سکه میشودکه به صورت تصادفی کشف میشوند .
  • آلوپسی یونیورسال که عبارت از ریزش کل موهای فرد است.
  • آلوپسی فیبروزه که باعث ایجاد زخم در پوست سر به همراه جوش و ریزش ابروها می شود.

به نقل از بنیاد ملی آلوپسی آرئاتا محققان هنوز اطلاع کافی که چه امری باعث تحریک و پدیدآیی اپیزودها می شود ندارند ، اما ممکن است که با بازگشت مجدد موها در زمانی که این بیماری غیر فعال است روند بهبودی حاصل شود. آلوپسی آره آتا همچنین این قابلیت را دارد که بر ناخن های دست و پای شما نیز تاثیر بگذارد.

علت ریزش موی ابرو و نحوه درمان آن

علل ریزش موی ابرو

اگر موهای یکی از ابروها یا هر دوی آن ها نازک شده باشد؛ دلایلی همچون عفونت، بیماریهای پوستی، تغییرات هورمونی یا سیستم ایمنی بیش فعال دارد. کمبود مواد مغذی، جراحت های فیزیکی یا استرس عاطفی نیز این قابلیت را دارد که باعث کاهش رشد و بنیه ابروها شود.

با محدودسازی دلایل احتمالی شما و پزشک ممکن است روش های مناسبی را جهت پیشگیری، معکوس سازی یا به حداقل رسانی ریزش موی ابروی خود پیدا کنید.

کمبود مواد مغذی

بدن انسان به مواد غذایی از جمله منابع انرژی (کربو هیدرات ها، پروتیین ها، چربی ها)، آمینو اسیدها و اسیدهای چرب، ویتامین ها و مواد معدنی نیاز دارد. برخی از این عوامل رشد مو را حفظ می کنند و بر رشد مو تاثیر به سزایی دارند؛ بنابراین کمبود هر یک از آن ها ممکن است که باعث ریزش مو شود.

کمبود ویتامین A  و یا روی (زینک) این قابلیت را دارد که رشد سلولی را کاهش دهد و مانع از افزایش نیروی تولید چربی مرطوب کننده پوست سر شود. دیگر کمبودهای مواد مغذی ویژه که ممکن است بر ریزش مو تاثیر بگذارد را در ادامه ذکر می کنیم:

  • بیوتین (ویتامین B7)
  • ویتامین C (رشد کلاژن)
  • آهن
  • ویتامین های E،B12 و D
  • اسیدهای چرب امگا ۳

اگزما (درماتیت آتوپیک)

اگزما عبارت از التهاب پوست است که خارش، قرمزی، چرک و سوزش را به همراه دارد. این عارضه به وسیله یک سیستم ایمنی فوق حساس تحریک می شود و ممکن است که به عنوان یک عامل بروز ناگهانی یا یک عارضه در حال پیشرفت خود را نشان دهد.

از آنجا که فولیکولیهای مو درون پوست قرار دارند؛ اگزما ممکن است که رشد درست موها را دچار اختلال کند.

درماتیت تماسی

درماتیت تماسی در اثر تماس با آلرژن یا ماده محرک سمی مثل رنگ مو یا ترکیبات اضافه شونده به موها ایجاد می شود. ممکن است که احساس خارش یا سوزش را تجربه کنید. اگر قسمت نزدیک به ابروهای شما تحت تاثیر این عارضه باشد، التهاب رشد مو را دچار مشکل می کند.

درماتیت سبورئیک

درماتیت سبورئیک معمولا یک عارضه در حال پیشرفت به شمار می آید. دانشمندان بر این باور هستند که این بیماری از قارچ یا تولید بیش از حد چربی درون پوست ناشی می شود. درماتیت سبوریک حتی در ابروها بروز شوره را به همراه دارد.

استرس و اضطراب

استرس و اضطراب بیش از حد ممکن است که موجب تغییرات فیزیولوژیکی از جمله کاهش دریافت اکسیژن در فولیکولهای مو و نوسان هورمونی در سطوح ایمنی شود که ریزش مو را به همراه دارد.

عوامل دیگر ریزش موی ابرو

عوامل ژنتیکی، پیری، مشکلات تیروئید، شیمی درمانی، استفاده بیش از حد از لوازم آرایشی خصوصا محصولات بی کیفیت، مشکلات حین زایمان و موارد دیگر از جمله عوامل متعددی هستند که باعث افزایش احتمال ریزش مو در ابروها، مژه ها یا موهای سر می شوند.

علت ریزش موی ابرو و نحوه درمان آن

درمان ریزش موی ابرو

اولین قدم جهت توقف روند ریزش ابرو و آغاز درمان مراجعه به یک پزشک و ریشه یابی علت اصلی ریزش ابرو است. در ادامه برخی روش های درمانی مناسب را توضیح می دهیم. به طوری که پس از آشنایی با آن ها به بهترین شکل این مشکل را برطرف کنید.

برای مطالعه مطلب کامل بر روی ریزش مو کلیک کنید.

  • مجله خبری پوست مو زیبایی لاغری زیباچه
  • ۰
  • ۰

رزماری گیاهی است که در آشپزی استفاده زیادی دارد و خواص شفابخشی فراوانی را هم داراست. این گیاه عمرچند ساله داشته چوبی  بوده و بومی منطقه مدیترانه است، جایی که قرن ها از آن به عنوان غذا و دارو استفاده می شده است.

رزماری تقریباً مانند پونه کوهی، نعناع و دارچین اغلب به شکل اسانس استفاده می شود. روغنها و عصاره های بسیار غلیظ و معطر، ترکیبات گیاهی فراری هستند که برای پخت و پز، تمیز کردن، زیبایی، سلامتی و اهداف دیگر مورد استفاده قرار می گیرد.

روغن رزماری نوع متداولی است که می توانید به عنوان داروی خانگی خریداری و از آن استفاده کنید. از مزایای آنتی اکسیدان و ضد التهاب گرفته تا تقویت حافظه و .. از خواص آن محسوب میشود.

در سال های اخیر ادعاهایی وجود داشته که نشان می دهد این روغن برای رشد مو بسیار موثر است. برخی می گویند حتی می تواند از ریزش مو جلوگیری کند و این امر به استفاده از گلاب رزماری در شستشوی مو در فرهنگ منطقه مدیترانه ای برای تقویت رشد مو تایید و برای صدها سال به عنوان شواهد اثبات شده است.

رزماری برای ریزش مو

آیا روغن رزماری ریزش مو را درمان می کند؟

این ایده که روغن رزماری رشد مو را ترغیب می کند ممکن است از مزایای اساسی سلامتی رزماری باشد. به این علت اسانس گیاه رزماری موثر است چون در تحقیقات ثابت شده است که:

  • خواص ضد التهابی دارند
  • رشد عصب را تحریک می کند
  • گردش خون را بهبود بخشد

روغن  و اسانس رزماری مانند اسانس نعناع (نعناع برای تقویت رشد مو موثر است)، گردش خون را تقویت می کند. در نتیجه می تواند با دسترسی بیشتر ریشه مو به خون مانع از گرسنگی و کمبود تغذیه فولیکول های مو شود.

فراتر از تحریک رشد مو، از اسانس رزماری برای جلوگیری از سفید شدن زودرس مو و شوره سر نیز استفاده می شود. رزماری به  کم شدن خشکی و خارش پوست سر کمک  میکند.

آیا مطالعات علمی از ادعاها  درمان سنتی حمایت می کنند؟

طبق برخی شواهد علمی ، رزماری ممکن است باعث تحریک رشد بافت عصبی شود.

اسیدکارنوسیک یکی از مواد مؤثر درعصاره رزماری است. در یک مطالعه معتبر، اسانس و روغن رزماری  بافت  آسیب دیده را التیام داده  و عصب  آن ناحیه را بهبود بخشیده است. این توانایی در بهبودی الیاف عصبی ممکن است باعث بهبودی اعصاب محیطی در پوست سر نیز بشود و به نوبه خود احتمالاً رشد مو را  تقویت و فولیکولهای آسیب دیده را ترمیم  کند.

مطالعات جدیدتر نشان می دهد که رزماری به طور مستقیم به محافظت در برابر ریزش مو کمک می کند. یک پژوهش معتبر در سال ۲۰۱۵ بررسی جالبی انجام شده و در آن مقایسه بین روغن و اسانس رزماری در برابر ماینوکسیدیل (با نام تجاری Rogaine): هر دو مورد برای درمان افراد مبتلا به آلوپسی آندروژنتیک (طاسی الگوی مرد یا زن) مورد استفاده قرار گرفتند.

نتایج نشان داد که روغن اسانس رزماری به همان اندازه ماینوکسیدیل مؤثر است

در طی این فرایند رزماری به کم شدن خارش پوست سر با موفقیت بیشتر از ماینوکسیدیل عمل کرد.

یکی دیگر ازموارد مطالعه روی عصاره برگ رزماری (متفاوت از روغن اسانس) نشان داد که این ماده رشد مو را تحریک می کند. این مسله وقتی اتفاق می افتد که ریزش مو توسط تستوسترون (مانند طاسی الگوی) شروع شده باشد. این مطالعه بر روی موشها انجام شد.

دو بررسی بالینی جداگانه – هر دو از منابع معتبر- اولی سال  ۲۰۱۰ و دیگری در ۲۰۱۱ هردو پتانسیل رشد موی رزماری را تأیید می کنند.

اولی به مطالعه ای با رشد موی موفق در افراد مبتلا به آلوپسی که از روغنهای اساسی استفاده می کردند، اشاره می کند. یکی از این روغنهای اساسی رزماری بود.

در بررسی دوم، اسانس رزماری به عنوان ترمیم کننده ریزش مو توصیف شده است. این به دلیل اثرات بهبود گردش خون مورد اشاره در مقاله تاکید می کند.

برای مطالعه مطلب کامل بر روی ریزش مو کلیک کنید.

  • مجله خبری پوست مو زیبایی لاغری زیباچه
  • ۰
  • ۰

آرگان

روغن آرگان قرنهاست که برای انواع مواد غذایی ، مواد آرایشی و آرایشی استفاده می شود. سرشار از مواد مغذی ضروری، آنتی اکسیدان ها و ترکیبات ضد التهابی است. تحقیقات اولیه نشان می دهد که روغن آرگان ممکن است به جلوگیری از بیماری های مزمن از جمله بیماری های قلبی، دیابت و سرطان نیز کمک کند.

آرگان

روغن آرگان یک روغن گیاهی است که از هسته درخت آرگان (Argania spinosa) تولید شده و بومی کشور مراکش است. در مراکش روغن آرگان به صورت خوراکی از جمله بر روی نان صبحانه یا روی کوسکوس یا ماکارونی (پاستا) استفاده می شود. همچنین برای تولید لوازم آرایشی هم از آن استفاده می شود

استفاده های آرایشی و بهداشتی

شرکت Shea Terra Organics اولین شرکتی بود که روغن آرگان را در ایالات متحده در سال ۲۰۰۳ به بازار عرضه کرد. از این زمان به بعد روغن آرگان به طور فزاینده ای در محصولات آرایشی و بهداشتی و مراقبت از مو محبوبیت یافت . از سال ۲۰۲۰ بیشترین رشد تقاضا در صنعت آرایشی و بهداشتی در مصرف روغن آرگان اتفاق افتاده است. درحال حاضر از روغن آرگان برای کرم های صورت همچنین به عنوان ماده براق کننده لب، شامپوها، مرطوب کننده ها و صابون ها و همچنین بعنوان نرم کننده و براق کننده موها استفاده می شود.

آرگان

خواص روغن آرگان

این ماده دارای مواد مغذی ضروری است. روغن آرگان در درجه اول از اسیدهای چرب و انواع ترکیبات فنلی تشکیل شده است.

بیشتر چربی روغن آرگان از اولئیک و اسید لینولئیک ناشی می شود. تقریباً ۳۶-۲۹٪ از محتوای اسیدهای چرب روغن آرگان از اسید لینولئیک یا امگا ۶ حاصل می شود و این منبع خوبی برای این ماده مغذی اساسی برای انسان است.

اسید اولئیک  ۴۹-۴۳٪ از ترکیب اسیدهای چرب روغن آرگان را تشکیل می دهد و همچنین یک چربی بسیار سالم است. این اسید چرب همچنین در روغن زیتون نیز وجود دارد.

اسید اولئیک به دلیل تأثیر مثبت آن بر سلامت قلب مشهور است

علاوه بر این ، روغن آرگان منبع غنی ویتامین E است که برای پوست، مو و چشم سالم لازم است. این ویتامین همچنین دارای خواص آنتی اکسیدانی قدرتمند اثبات شده ای است.

آرگان

روغن آرگان دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است

ترکیبات مختلف فنلیک موجود در روغن آرگان احتمالاً مسئول بسیاری از ظرفیت های آنتی اکسیدانی و ضد التهابی آن است.

روغن آرگان سرشار از ویتامین E یا توکوفرول است که یک ویتامین محلول در چربی است و به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی برای کاهش اثرات مضر رادیکالهای آزاد عمل می کند

سایر ترکیبات موجود در روغن آرگان مانند CoQ10، ملاتونین و استرولهای گیاهی نیز در ظرفیت آنتی اکسیدانی آن نقش دارند.

علاوه بر این برخی تحقیقات نشان می دهد که روغن آرگان بر روی پوست التهاب ناشی از صدمات یا عفونت ها را نیز کاهش میدهد.

اگرچه این نتایج دلگرم کننده است تحقیقات بیشتری برای درک چگونگی استفاده از روغن آرگان در داروهای ضد التهاب و استرس اکسیداتیو مورد نیاز است.

روغن آرگان ممکن است علائم پیری پوست را کاهش دهد

روغن آرگان به سرعت به یک ماده محبوب بسیاری از محصولات مراقبت از پوست تبدیل شده است. برخی تحقیقات نشان می دهد که مصرف رژیم غذایی روغن آرگان ممکن است با کاهش التهاب و استرس اکسیداتیو باعث کند شدن روند پیری پوست شود. همچنین ممکن است باعث ترمیم و مراقبت از پوست سالم هنگام استفاده مستقیم بر روی پوست شما شود. بنابراین علائم بصری پیری مانند چین و چروک ها را کاهش دهد.

برخی مطالعات انسانی نشان می دهد که روغن آرگان چه از طریق خوراکی و یا مصرف مستقیم روی پوست برای افزایش خاصیت ارتجاعی پوست و هیدراسیون در زنان یائسه نیز مؤثر است.

روغن آرگان ممکن است برخی از مشکلات پوستی را درمان کند

روغن آرگان برای ده ها سال به ویژه در شمال آفریقا، از آنجا که منشاء درختان آرگان است، یک درمان خانگی محبوب برای درمان شرایط التهابی پوست بوده است.

اگرچه شواهد علمی محدودی در مورد توانایی روغن آرگان در درمان عفونت های خاص پوست وجود دارد، اما هنوز هم به طور مکرر برای این منظور استفاده می شود. با این حال ، تحقیقات کنونی نشان می دهد که روغن آرگان حاوی چندین ترکیب آنتی اکسیدانی و ضد التهاب است ، به همین دلیل به نظر می رسد که این ماده میتواند التهابات پوست را درمان کند.

برای مطالعه مطلب کامل بر روی ریزش مو آرگان کلیک کنید.

  • مجله خبری پوست مو زیبایی لاغری زیباچه
  • ۰
  • ۰

بابونه گیاهی است که در مناطق آب و هوای معتدل درسراسر جهان بصورت خودرو یا وحشی یافت میشود. بخاطر خواص درمانی آن در برخی کشورها  مثل آلمان، لهستان و اتریش بصورت صنعتی هم کشت می شود. گل های ریز آن که به رنگ زرد مایل به نارنجی هستند، قسمت فعال گیاه است. طبق گفته “دائره المعارف مصور داروهای شفابخش”  گل های بابونه برای انواع درمان ها داروهایی ملایم اما قدرتمند هستند.

روغنها و عصاره غلیظ حاصل از گیاهان به دلیل مزایای بالقوه خود در سلامتی بسیار محبوب شده اند. در مورد اسانس بابونه تحقیقات بسیار خوبی انجام شده و با گذشت سالها اثر مفید آن برای درمان انواع بیماری ها و شرایط اثبات شده است.

در این مقاله نگاهی دقیق تر به فواید روغن بابونه و چگونگی استفاده ایمن از آن خواهیم انداخت.

بابونه در ریزش مو

“دائرالمعارف مصور داروهای شفابخش” ؛ نورمن شالی ؛ ۱۹۹۸

” استفاده از بابونه بخاطر خواص آن برای تسکین و آرامش ذهن و بدن، درمانی شایع برای کمک به خواب و کمک به بهبود پوست ملتهب یا تحریک شده است. ”

تفاوت بابونه رومی و آلمانی در چیست؟

روغن بابونه از گیاه بابونه در حقیقت با گلهای مرواریدی بابونه به دست می آید.

دو نوع مختلف بابونه وجود دارد که ممکن است با آن روبرو شوید:

  • بابونه آلمانی (Matricaria Recutita یا Chamomilla Recutita)

بابونه در ریزش مو

  • بابونه رومی (Chamaemelum Nobile یا Anthemis Nobilis)

بابونه در ریزش مو

این دو گیاه از نظر ظاهری کمی متفاوت هستند. علاوه بر این، ترکیب شیمیایی مواد فعال آنها کمی متفاوت است. تحقیقات در مورد هردو انجام شده است. ماده موثره ای که بیشتر مورد تحقیق قرار گرفته است chamazulene  است که مقدار آن در بابونه آلمانی از نوع رومی آن بالاتر است.

مزایای عصاره بابونه چیست؟

استفاده از بابونه در متون پزشکی از مصر باستان، یونان و روم شرح داده شده است. در طول قرن ها از آن استفاده شده است: تعدادی از مزایای بابونه شامل:

کمک به رفع ناراحتی های گوارشی مانند سوء هاضمه، حالت تهوع یا تولید گاز

ترمیم زخم ها، از جمله زخم های دیابتی و زخم های بستر

تسکین اضطراب و هیجان

کاهش التهاب و حساسیت پوستی مانند اگزما یا بثورات جلدی

ضد التهاب و تسکین درد برای شرایطی مانند کمردرد، نورالژی یا ورم مفاصل

تسهیل کننده خواب

کاهش دهنده قند خون و کمک به کنترل و درمان دیابت

درمان برخی سرطان ها

مطالعات و تحقیقات علمی

مطالعات و تحقیقات زیادی از دیر باز بر روی بابونه و اثراتش انجام شده برای مثال اینکه یک پژوهش معتبر در سال ۲۰۱۸ تایید کرد که عصاره بابونه رومی در بهبود زخم عفونی و آلوده در موش موثر است. در این تحقیق مشخص شد استفاده از پماد بابونه در مقایسه با پماد تتراسایکلین و دارونماها دارای اثر و بهبودی معنی داری در ترمیم و درمان زخم داشته است و فعالیت ضد باکتریایی موثری نیز دارد.

یک منبع معتبر از مطالعه درسال ۲۰۱۹ تأثیر عصاره بابونه آلمانی بر سلولهای سرطانی در محیط کشت  سلولی را ارزیابی کرد. محققان دریافتند که سلولهای سرطانی هنگام درمان با عصاره بابونه به احتمال زیاد می میرند. در همین مطالعه همچنین مشخص شد که درمان با عصاره بابونه باعث کاهش توانایی سلول های سرطانی در رشد رگ های خونی (آنژیوژنز) میشود که برای زنده نگه داشتن تومورها لازم است واین مسأله موجب مرگ سلولهای سرطانی خواهد شد. یکی دیگر از تحقیقات اخیر با منبع معتبر به بررسی مؤلفه ای از روغن بابونه به نام آپیژنین پرداخته است. آنها دریافتند که اپیژنین هم کاهش رشد در سلولهای سرطانی ایجاد میکند و هم سرعت مرگ سلول سرطانی را تسریع می کند.

در تحقیق دیگری محققان در یک مطالعه معتبر در سال ۲۰۱۰، تأثیر روغن بابونه آلمانی را در تسکین درماتیت آتوپیک و التهابات اگزمایی در موش با استفاده از آن بر روی پوست او ارزیابی کردند. آنها دریافتند که نشانگرهای مرتبط با آلرژی در موشهایی که روغن بابونه دریافت کرده اند در مقایسه با آنهایی که نکردند به طور قابل توجهی پایین تر بودند.

برای مطالعه مطلب کامل بر روی ریزش مو کلیک کنید.

  • مجله خبری پوست مو زیبایی لاغری زیباچه